maanantaina, marraskuuta 17, 2003

Kasparov vastaan tietokone

Kasparov voitti kolmannen pelinsä tietokonetta vastaan pelattavassa shakkiottelussa. Tilanne ottelussa on tasan ja ratkaiseva viimeinen peli pelataan tiistaina. Kiinnostuneet voivat seurata peliä livenä. Tunnetustihan shakkipelin seuraaminen on lähes yhtä hauskaa kuin maalin kuivumisen katseleminen tai blogien lukeminen.

Kasparov käyttää pelatessaan laseja, joilla hän näkee laudan kolmiulotteisena. Manuaalisen siirtämisen sijaan hän sanelee siirtonsa ääneen. Kasparov piti voittamassaan pelissä tietokonetta suorastaan pilkkanaan ja käytti siekailematta hyväkseen shakkiohjelmoinnin hyvin tunnettuja mustia pisteitä. Tietokone joutui asemaan, jossa sen suurista laskentakyvyistä ei ollut apua.

Tietokonetta vastaan pelaaminen on psykologisesti hyvin raskasta, koska kone ei sorru helppoihin virheisiin ja toisaalta rankaisee armotta omista virheistä. Tietokone on parhaimmillaan puolustuksessa, jossa se ei vaivu epätoivoon ja romahda huonoimmassakaan tilanteessa, kuten ihmispelaajille usein käy.

Jos shakkilaudalla on vain viisi nappulaa jäljellä, tietokone pystyy pelaamaan pelin lopun täydellisesti, vaikka joissakin tapauksissa voiton saavuttaminen vie yli 50 siirtoa. Parhaillaan ollaan kehittämässä kuuden nappulan täydellistä tietokantaa, jossa pisimmät siirtosarjat voivat kestää yli 200 siirtoa.

Shakkiohjelmat ovat kehittyneet vuosien varrella yhä vahvemmiksi. Vaikka ohjelmat laskevatkin miljoonia siirtoja sekunnissa, shakin pelaamisen laskennallinen ongelma on siinä, että mahdollisia pelejä on enemmän kuin atomeja maailmankaikkeudessa. Kasparovin vastustaja laskee 18 siirtoa(puolisiirtoa) eteenpäin neljässä minuutissa ja sillä on noin 3 miljoonaa asemaa muistissa avauskirjastossaan.

Ei kommentteja: